Na de staaroperatie nog steeds een bril nodig?

Ga voor een Sulcoflex lens

Heb jij al een staaroperatie met monofocale lens gehad? Maar nu toch de wens om niet langer een (lees)bril te dragen?

Bij een staaroperatie wordt de eigen lens vervangen door een kunstlens. Doorgaans wordt hierbij een lens alleen voor veraf (monofocaal) geplaatst. De Sulcoflex implantlens is dé oplossing voor mensen die na een staaroperatie een bril nodig hebben. Dankzij deze extra (multifocale) voorzetlens wordt de oogafwijking gecorrigeerd en is een (lees)bril niet langer nodig. Zo kun je alsnog zonder bril door het leven en op alle afstanden weer goed zien. Deze lens wordt geplaatst achter jouw iris en voor jouw reeds geïmplanteerde kunstlens, de zogenaamde ‘sulcus’.

Introductie van Sulcoflex

Ondanks de moderne en zorgvuldige meetapparatuur is het mogelijk dat er na een staaroperatie een ongewenste brilsterkte overblijft. In het verleden werd in dat geval de kunstlens vervangen door een andere kunstlens. Deze operatie bracht echter enige risico’s met zich mee. Om deze reden is in 2007 de Sulcoflex lens geïntroduceerd. De Sulcoflex lens wordt geplaatst achter de iris en voor de reeds geïmplanteerde kunstlens, de zogenaamde ‘sulcus’.

Verschillende soorten Sulcoflex lenzen

Multifocale Sulcoflex

Als het zicht na een staaroperatie op één afstand scherp is, dan kan een multifocale Sulcoflex voorzetlens de oplossing bieden. Hiermee wordt het zicht op alle afstanden scherp en is een bril niet meer noodzakelijk.

Monofocale Sulcoflex

Mocht de staaroperatie als doel hebben om bijvoorbeeld op een sterkte van -2 uit te komen, dan blijft er na de operatie een bril voor veraf noodzakelijk. Lezen kan dan zonder bril. Als achteraf blijkt dat het toch prettiger is om af en toe een leesbril op te zetten, maar zonder bril scherp zicht in de verte te hebben, dan kan een monofocale Sulcoflex de oplossing bieden.

Sulcoflex zonder voorgaande staaroperatie

Je bent opzoek naar een brilvervangende oplossing, maar hebt nooit eerder een staaroperatie gehad. Tijdens een vooronderzoek kan blijken dat er (beginnende) staar aanwezig is, maar je niet in aanmerking komt voor een multifocale vervanglens. In uitzonderlijke gevallen is het wel mogelijk een monofocale vervanglens in combinatie met de Sulcoflex lens te laten plaatsen. Oftewel: een staaroperatie met Sulcoflex plaatsing in één behandeling.

De behandeling in twee stappen

Stap 1: Verdoving

Ter voorbereiding op de operatie krijg je medicatie en verdoven wij jouw ogen met oogdruppels. Dit kan een klein beetje prikken, alsof je een ui snijdt. Na het inwerken van de medicatie word je begeleid naar de operatiekamer.

Stap 2: De behandeling

De oogarts plaatst een spreidertje tussen de oogleden, hier merk je niks van. Vervolgens maakt de oogarts een klein sneetje en kan de kunstlens geplaatst worden. De behandeling is niet gevoelig. Aan het einde van de behandeling wordt zalf in het oog gedaan en wordt het oog ter bescherming afgeplakt. Het oog kan een beetje stroef aanvoelen, pijn doet het meestal niet.

Cookies op Eyescan
Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur en marketing doeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kan je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in ons privacy-statement.
Necessary
Necessary cookies help make a website usable by enabling basic functions like page navigation and access to secure areas of the website. The website cannot function properly without these cookies.
Preferences
Preference cookies enable a website to remember information that changes the way the website behaves or looks, like your preferred language or the region that you are in.
Statistics
Statistic cookies help website owners to understand how visitors interact with websites by collecting and reporting information anonymously.
Marketing
Marketing cookies are used to track visitors across websites. The intention is to display ads that are relevant and engaging for the individual user and thereby more valuable for publishers and third party advertisers.